Statut
STATUT ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W RESZLU
Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
- Środowiskowy Dom Samopomocy w Reszlu, zwany w skrócie „ŚDS”, jest samodzielną jednostką organizacyjną Gminy Reszel.
- Siedzibą Środowiskowego Domu Samopomocy jest miejscowość Reszel, Gmina Reszel.
§ 2.
- Środowiskowy Dom Samopomocy w Reszlu działa na podstawie:
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1769 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1875);
- ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 902 z późn.zm.);
- ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 882)
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2077)
- Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. z 2010 r. Nr 238 poz. 1586 z późn. zm.);
- Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1542);
- niniejszego statutu;
- innych ustaw.
§ 3. ŚDS zostanie wyposażony w mienie niezbędne do jego funkcjonowania, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 4. ŚDS używa prostokątnej pieczęci zawierającej jego pełną nazwę, adres, numer telefonu/faxu.
§ 5.
- Środowiskowy Dom Samopomocy ma zasięg lokalny i obejmuje swoim zasięgiem działania Gminę Reszel.
- Uczestnikami zajęć prowadzonych w ŚDS są osoby pełnoletnie obojga płci zamieszkałe na terenie Gminy Reszel.
- Uczestnikami zajęć mogą być również mieszkańcy sąsiednich gmin, jeżeli ŚDS dysponuje wolnymi miejscami oraz zostało zawarte porozumienie na realizację zadania publicznego pomiędzy odpowiednimi organami jednostek samorządu terytorialnego w tym, organu właściwego dla miejsca zamieszkania osoby ubiegającej się o przyjęcie do ŚDS.
§ 6.
- Środowiskowy Dom Samopomocy jest dziennym ośrodkiem wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi tj. przewlekle chorych psychicznie (typ A), upośledzonych umysłowo (typ B) i wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych (typ C), nie wymagających leczenia szpitalnego bądź opieki stacjonarnej, które w wyniku upośledzenia niektórych funkcji organizmu lub zdolności adaptacyjnych wymagają pomocy do życia w środowisku rodzinnym i społecznym, w szczególności w celu zwiększenia zaradności i samodzielności życiowej.
- Działalność ŚDS ukierunkowana jest na pomoc w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych i rozwiązywaniu codziennych problemów osób niepełnosprawnych. Ważnym elementem działalności ŚDS jest integracja uczestników ze społecznością lokalną poprzez ich społeczną aktywizację.
§ 7.
- ŚDS jest jednostką pobytu dziennego, w której osoby przebywają od poniedziałku do piątku. Godziny pracy ŚDS określa Regulamin Organizacyjny.
- Pobyt w ŚDS przyznawany jest na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Reszlu.
- Zasady odpłatności za usługi świadczone przez ŚDS określają przepisy ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1769 z późn. zm.).
Rozdział 2.
CEL I ZADANIA ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY
§ 8. Celem działalności ŚDS jest:
- utrzymanie uczestników w ich naturalnym środowisku oraz rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia,
- reprezentowanie interesów niepełnosprawnych w społeczności lokalnej oraz kształtowanie akceptującej postawy otoczenia wobec nich,
- dążenie do pełnej integracji społecznej osób niepełnosprawnych poprzez ich czynne i aktywne uczestnictwo w życiu politycznym, kulturalnym i społecznym w lokalnym środowisku,
- prowadzenie rehabilitacji społecznej i zawodowej, rozumianej jako zespół działań zmierzających do osiągnięcia przez użytkowników poprawy jakości życia, samodzielnego funkcjonowania oraz powstrzymania postępującej regresji poprzez zapewnienie wsparcia psychologicznego i terapeutycznego,
- rozwijanie i podtrzymywanie umiejętności wykonywanych czynności dnia codziennego, celem zapobiegania nawrotom społecznej dekompensacji.
§ 9.
- W zakresie realizacji powyższych celów ŚDS świadczy usługi w ramach indywidualnych lub zespołowych treningów samoobsługi i treningów oraz zajęć z zakresu kształtowania umiejętności społecznych polegających na nauce, rozwijaniu lub podtrzymywaniu umiejętności w zakresie dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym, w szczególności poprzez:
- zapewnienie uczestnikom dziennego pobytu i opieki oraz zaspokojenie ich niezbędnych potrzeb życiowych i zdrowotnych,
- zapewnienie oparcia społecznego,
- prowadzenie zajęć wspierająco - aktywizujących, a w szczególności treningów funkcjonowania w codziennym życiu oraz treningów umiejętności interpersonalnych,
- rozwijanie zainteresowań, umożliwienie rozwoju kulturalnego uczestników,
- prowadzenie poradnictwa specjalistycznego,
- zabezpieczenie posiłków uczestnikom w ramach treningu kulinarnego,
- działania służące integracji ze społeczeństwem,
- korzystanie z treningów samoobsługi i umiejętności społecznych,
- terapię ruchową,
- pomoc w załatwianiu spraw urzędowych,
- terapię zajęciową dostosowaną do indywidualnych możliwości, potrzeb oraz zainteresowań,
- inne formy działalności sprzyjające realizacji indywidualnych planów wspierająco-aktywizujących.
- W celu realizacji w/w zadań ŚDS oraz jego pracownicy współpracują z rodzinami, opiekunami, ośrodkami pomocy społecznej, powiatowymi centrami pomocy rodzinie, poradniami zdrowia psychicznego, szpitalami psychiatrycznymi i innymi zakładami opieki zdrowotnej, powiatowymi urzędami pracy, organizacjami pozarządowymi, kościołami i innymi związkami wyznaniowymi, ośrodkami kultury, sportu i organizacjami kulturalno- rozrywkowymi oraz placówkami oświatowymi.
- Pobyt w ŚDS następuje za zgodą osoby kierowanej lub jej opiekuna prawnego.
Rozdział 3.
ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY
§ 10.
- Środowiskowym Domem Samopomocy kieruje Kierownik, wobec którego czynności z zakresu prawa pracy wykonuje Burmistrz Reszla.
- Kierownik Środowiskowego Domu Samopomocy zatrudnia, niezbędne do realizacji zadań programowych ŚDS osoby, które posiadają kwalifikacje określone odrębnymi przepisami. Wobec pracowników ŚDS czynności z zakresu prawa pracy wykonuje Kierownik.
- Kierownik Środowiskowego Domu Samopomocy zarządza jednostką, reprezentuje ją na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za jej działalność. Kierownik działa na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza Reszla.
- Do obowiązków i uprawnień Kierownika ŚDS należy w szczególności:
- zapewnienie właściwej organizacji pracy ŚDS i dokonywanie podziału zadań dla poszczególnych stanowisk pracy,
- sprawowanie nadzoru merytorycznego i finansowego nad wykonywaniem zadań przez ŚDS,
- prowadzenie polityki kadrowej zapewniającej efektywne wykonywanie powierzonych zadań,
- zarządzanie mieniem i reprezentowanie ŚDS na zewnątrz,
- składanie oświadczeń woli w oparciu o udzielone pełnomocnictwa, w tym zawieranie umów cywilnoprawnych,
- odpowiedzialność za opracowanie oraz realizację planów finansowo-rzeczowych,
- przestrzeganie dyscypliny finansowej i prawa zamówień publicznych,
- występowanie w zależności od potrzeb z wnioskami o udzielenie dotacji na realizację zadań.
- Wewnętrzną organizację oraz szczegółowe zasady funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy określają Regulamin Organizacyjny oraz program działalności i plany pracy na każdy rok, opracowane przez Kierownika ŚDS w uzgodnieniu z Wojewodą Warmińsko-Mazurskim i zatwierdzone przez Burmistrza Reszla.
Rozdział 4.
GOSPODARKA FINANSOWA ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY
§ 11.
- ŚDS jest jednostką budżetową gminy Reszel finansowaną za jej pośrednictwem ze środków otrzymanych na realizację zadań zleconych przez Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego, w oparciu o zasady określone w ustawie o finansach publicznych i ustawie o rachunkowości.
- ŚDS w Reszlu posiada wyodrębniony rachunek bankowy.
- Podstawą gospodarki finansowej ŚDS jest roczny plan finansowy obejmujący dochody i wydatki budżetu, opracowany przez Kierownika ŚDS.
§ 12. Źródłami dochodów budżetu realizowanego przez ŚDS w Reszlu są środki uzyskane z:
- budżetu Wojewody Warmińsko-Mazurskiego,
- budżetu Gminy Reszel,
- programów i projektów współfinansowanych ze środków zewnętrznych, w tym Unii Europejskiej,
- innych źródeł, w tym darowizny.
Rozdział 5.
NADZÓR I KONTROLA
§ 13.
- Nadzór nad działalnością ŚDS sprawuje Burmistrz Reszla.
- Nadzór merytoryczny nad działalnością ŚDS sprawuje Wojewoda Warmińsko - Mazurski.
Rozdział 6.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 14. W sprawach nieuregulowanych treścią niniejszego Statutu stosuje się przepisy wymienione w § 2.
§ 15.
- Statut ŚDS nadaje Rada Miejska w Reszlu.
- Zmiana postanowień niniejszego Statutu następuje w trybie właściwym dla jego uchwalania.